Thursday, December 15, 2005

Jendela Hikmah

Usah buat tuduhan melulu terhadap mangsa musibah

Oleh Dr Suriyakhatun Osman

HIDUP manusia pasti akan mengalami masa suka dan duka. Ini adalahsunatullah. Pernahkah terfikir kenapa setiap yang hidup akan melaluiliku duka, di samping saat-saat suka? Apakah hikmah di sebalik sukadan duka. Kalau ini sunnatullah, tentu ada sebab setiap perkara ituberlaku

Setiap kali musibah besar berlaku, ada yang rugi dan dirundungmalang.

Kadang-kadang skala musibah itu tidak difikirkan dengan minda. Adayang tidak dapat menerimanya walaupun berlaku di depan mata.

Memang ada kalanya bencana berlaku kepada orang yang jahat dan tidakingatkan Allah, sebab manusia terlalu biadap hingga patut sajadimusnahkan? Namun bukan semua musibah akibat perangai manusia yangmelampau batas. Ada juga musibah ditimpakan untuk menguji danmenduga keimanan dan ketabahan. Kadang kala kita belum tahukehebatan seorang sehingga krisis melanda. Pada saat itu, barulahkita tahu hati budi orang yang dilanda krisis dan orang disekelilingnya.

Sering kali kita terlalu mudah memperkatakan dan menghukumseseorang, sedangkan tidak berada dalam keadaan seperti itu. Maka,saya sendiri tidak tergamak hendak melakukan demikian iaitu menuduhorang yang ditimpa malang sebagai mencetuskan keadaan malang itusendiri. Namun lihat pada firman Allah yang bermaksud: "Dan apa sajamusibah yang menimpa kamu, maka adalah disebabkan oleh perbuatantanganmu sendiri, dan Allah memaafkan sebahagian besar (daripadakesalahanmu)." (Surah Asy Syuura, ayat 30)

Ayat ini dengan tegas menyatakan bahawa setiap musibah yang menimpaadalah akibat perbuatan kita sendiri dengan tidak ada kecualinya.Ayat ini juga diikuti dengan peringatan keampunan Allah terhadapsebahagian besar kesalahan kita.

Bagaimana harus kita mengambil ayat ini, lebih-lebih lagi apabilamalapetaka yang berlaku dalam skala gempa bumi dan tsunami sertaribut taufan dan banjir besar? Apatah lagi yang ditimpa bala adalahumat Islam yang kita rasakan umat yang patuh taat kepada Allah?Adakah tsunami dan gempa bumi itu, semuanya adalah akibat perbuatandiri ini?

Contohnya, seorang kanak-kanak lelaki umur lapan tahun mati kenakejutan elektrik setelah mencelup tangannya ke dalam air pancut.Adakah anak itu membuat dosa besar, sedangkan anak itu belum baligh?

Faktanya begini.

Anak itu mencelup tangannya ke dalam air. Ini perbuatannya sendiri.Salahkah perbuatannya itu? Pada hakikatnya tidak salah.

Air pancut itu mempunyai kebocoran kuasa elektriknya ke dalam airdalam kolam. Salah siapa? Kemungkinan besar salah pihak majlis yangtidak membuat pemeriksaan berkala untuk memastikan keselamatan airpancut berkenaan.

Tiada yang tahu cara untuk menyelamatkan anak itu dengan tidakmembahayakan diri sendiri. Salah siapa? Salah orang sekeliling sebabtidak tahu dan tidak mempelajari langkah keselamatan.

Melihat fakta di atas, maka fahamlah kita apa yang dimaksudkandengan musibah yang menimpa kamu adalah disebabkan oleh perbuatantanganmu sendiri.

Kamu yang dimaksudkan bukan seorang manusia tetapi sekumpulanmanusia yang masing-masing perlu mainkan peranannya untuk memastikankeselamatan. Begitu juga memahami langkah yang patut diambil padasetiap krisis yang melanda.

Kita boleh yakin bahawa walaupun malang yang menimpa adalah akibatkeputusan yang kita buat, ini tidak bererti kita mungkin tidakberdosa dengan keputusan itu walaupun ia menyebabkan musibah menimpadiri.

Justeru, sikap yang diambil oleh orang yang terkena musibah adalahseperti yang disebutkan dalam firman Allah bermaksud: "Dan sungguhakan Kami berikan cubaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan,kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlahberita gembira kepada orang yang sabar, (iaitu) orang yang apabiladitimpa musibah, mereka mengucapkan:"Innaa lillahi wa innaa ilaihiraaji'uun."(Surah al-Baqarah, ayat 155 dan 156)

Ramai juga yang sebelum diduga menjangka mereka manusia yang hebatdan gembira dan merasakan diri mereka disayangi Allah. Tetapi,apabila ditimpa musibah, amat kecewa dan sedih.

Malah, ada yang memarahi Tuhan dengan mengatakan: "Inikah balasan-MuYa Allah dengan kesetiaan dan ketaatanku terhadap-Mu?"

Allah berfirman mengenai perkara ini bermaksud: "Dan apabila Kamirasakan suatu rahmat pada manusia, nescaya mereka gembira denganrahmat itu. Dan apabila mereka ditimpa suatu musibah (bahaya)disebabkan kesalahan yang telah dikerjakan oleh tangan merekasendiri, tiba-tiba mereka itu berputus asa." (Surah ar-Ruum, ayat 36)

Ayat itu menegaskan ayat yang disebut awal tadi serta menyatakansikap orang beriman yang tetap akan beruntung walaupun dirundingmalang.

"Tidak ada sesuatu musibah pun yang menimpa seseorang kecuali denganizin Allah; Dan barang siapa yang beriman kepada Allah, nescaya Diaakan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha Mengetahuisegala sesuatu." (Surah at-Taghaabun, ayat 11)

Firman Allah kepada mereka yang ditimpa malang,maksudnya: "Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamubersedih hati, padahal kamulah orang yang paling tinggi (darjatnya),jika kamu orang yang beriman." (Surah Ali Imran, ayat 139)

Ayat di atas ini diturunkan selepas peperangan Uhud. Umat Islamditimpa kekalahan dan ramai yang syahid.

Berikutan itu, Allah menasihatkan umat Islam yang ditimpa malangsupaya jangan lemah semangat dan bersedih hati, sedangkan merekasebagai orang yang beriman tinggi darjat jika benar-benar beriman.

Ayat ini menunjukkan kecekalan dan keanjalan yang patut ada kepadaorang yang benar-benar beriman dan menyerah diri bulat-bulat kepadaAllah.

Penulis adalah seorang doktor perubatan

No comments:

Custom Search